1. Mitt barn är intresserad av att börja på gymnastik hos er, finns det plats och hur går jag tillväga med anmälan?
2. Jag har anmält mitt barn till träning och betalat för platsen men nu har hen ångrat sig och vill inte gå, kan jag få pengarna tillbaka?
3. När jag försökte anmäla mitt barn via den bokningslänk ni skickat ut på exakt den tid ni skrivit att anmälan öppnat så var platserna redan fulla, hur är det möjligt?
4. Mitt barn har andra aktiviteter på de träningsdagar som hennes åldersgrupp tränar, kan jag anmäla henne till en annan grupp?
5. Mitt barn har en annan aktivitet en av träningsdagarna, är det ok att endast träna en gång i veckan?
6. Beskrivningen av nivån för mitt barns åldersgrupp verkar inte riktigt stämma överens med vad mitt barn kan, finns det möjlighet att gå i en äldre grupp?
7. Gruppen där mitt barn skulle passa är full, finns det möjlighet att skriva upp sig på en lista utifall att någon hoppar av?
8. Vad kostar det att träna i Vasa Gymnastik?
9. Jag som förälder kan tänka mig att ställa upp som tränare, vad innebär det?
10. Hur kommer jag i kontakt med er?
11. Jag har anmält mitt barn till träning/läger eller liknande men vi har ångrat oss. Går det att få pengar tillbaka?
1. Mitt barn är intresserad av att börja på gymnastik hos er, finns det plats och hur går jag tillväga med anmälan?
Om ditt barn är intresserad av att gå på gymnastik hos oss så kan du ställa ditt barn i vår förtursgrupp. Det gör du här.
Inför varje termin skickar vi ut mejl till förtursgruppen för att meddela vilka grupper som har lediga platser, vilken ålder och vilken nivå som gymnasterna tränar på.
Vi meddelar även hur och när du kan anmäla ditt barn. Vi brukar sätta ett specifikt datum och tid då anmälan öppnar. Då loggar du in på den länken du får för att anmäla ditt barn.
2. Jag har anmält mitt barn till träning och betalat för platsen men nu har hen ångrat sig och vill inte gå, kan jag få pengarna tillbaka?
I våra bokningsregler kan du läsa om återbetalning. Kort och gott innebär det att:
- Du har 14 dagars ångerrätt innan terminen börjat
- Efter 14 dagar kan du få tillbaka 80 % av terminsavgiften samt hela medlemsavgiften (dock ej licensavgiften) fram till första träningstillfället
- Har ditt barn gått på 2 träningstillfällen eller fler återbetalas inget.
3. När jag försökte anmäla mitt barn via den bokningslänk ni skickat ut på exakt den tid ni skrivit att anmälan öppnat så var platserna redan fulla, hur är det möjligt?
Vi har tyvärr ett väldigt högt tryck på våra grupper, speciellt de yngre grupperna. Vi har totalt sett fler barn som står i förtursgruppen än som är aktiva.
När då många personer försöker anmäla sig samtidigt vid samma tidpunkt blir det mer av en slump vilka som kommer igenom och lyckas anmäla sig och vilka som inte gör det.
Vi önskar att vi kunde starta fler grupper så att fler barn och unga ska få möjlighet att träna gymnastik hos oss. Dock har vi inte kapacitet till fler gruppen än vi har p.g.a. lokaler, tränare, mentorer, tid m.m.
4. Mitt barn har andra aktiviteter på de träningsdagar som hennes åldersgrupp tränar, kan jag anmäla henne till en annan grupp?
Vi har valt att dela in våra grupper utefter ålder och är också ganska strikta med detta. Varför? Vi tror mycket på individanpassad träning där gymnasterna kan träna i en grupp med olika kunskapsnivåer och ändå utvecklas. Genom åldersindelning snarare än nivåindelning blir det heller inte samma press och stress för gymnasterna om vi skulle börja flytta gymnaster upp och ner. Då håller vi grupperna intakta så mycket som möjligt vilket skapar en trygghet och en gemenskap.
Därför kan du inte anmäla ditt barn till en annan grupp med en annan åldersindelning.
5. Mitt barn har en annan aktivitet en av träningsdagarna, är det ok att endast träna en gång i veckan?
Vi har inget närvarokrav i någon av våra grupper. Därför blir det upp till er själva vilka och hur många träningar barnet ska gå på under terminen. Oavsett hur ofta ni kommer är priset dock detsamma.
6. Beskrivningen av nivån för mitt barns åldersgrupp verkar inte riktigt stämma överens med vad mitt barn kan, finns det möjlighet att gå i en äldre grupp?
Vi har valt att dela in våra grupper utefter ålder och är också ganska strikta med detta. Varför? Vi tror mycket på individanpassad träning där gymnasterna kan träna i en grupp med olika kunskapsnivåer och ändå utvecklas. Genom åldersindelning snarare än nivåindelning blir det heller inte samma press och stress för gymnasterna om vi skulle börja flytta gymnaster upp och ner. Då håller vi grupperna intakta så mycket som möjligt vilket skapar en trygghet och en gemenskap.
Därför kan du inte anmäla ditt barn till en annan grupp med en annan åldersindelning.
7. Gruppen där mitt barn skulle passa är full, finns det möjlighet att skriva upp sig på en lista utifall att någon hoppar av?
Vi tar inte in nya gymnaster under terminens gång, oavsett om vi får avhopp i mitten av terminen.
8. Vad kostar det att träna i Vasa Gymnastik?
Här kan du läsa om våra priser för respektive grupper.
9. Jag som förälder kan tänka mig att ställa upp som tränare, vad innebär det?
Ställer du som förälder (eller annan person i barnets närhet) upp som tränare i föreningen har ditt barn en garanterad plats kommande termin.
Här hittar du vår tränarhandbok där du kan läsa mer om vilka förväntningar vi som förening har på dig som tränare samt vad du kan förvänta dig av oss som förening.
Som tränare behöver behöver man vara med minst 5 gånger under en termin för att få rabatt på halva terminsavgiften. (Dock förväntar vi oss att alla tränare i föreningen är med ca 1 gång i veckan, bortsett från när en är sjuk och så).
Tränarteamet jobbar som just ett team där alla tar ansvar och bidrar, stor som liten, erfaren eller nybörjare. Alla har ett ansvar att lära sig mer om gymnastik, utbilda sig samt bidra till planeringen av träningen. Självklart har alla en uppstartssträcka och vi tar det i tränarens takt så att hen känner sig trygg i sin roll.
10. Hur kommer jag i kontakt med er?
Vasa Gymnastik har en Sportchef som jobbar 25 % åt föreningen. Denna person når du genom att mejla vasagymnastik@gmail.com. Det går inte att ringa Sportchefen. Vill du ändå pratas vid i telefon? Mejla om detta så bokas ett telefonmöte in på en tid som passar er båda.
Varje terminsstart får alla aktiva gymnaster en kallelse från gruppens Kontaktansvarig där kontaktuppgifter finns till denna person. En kontaktansvarig är den som ansvarar för det administrativa samt föräldrakontakten i just ditt barns grupp.
11. Jag har anmält mitt barn till träning/läger eller liknande men vi har ångrat oss. Går det att få pengar tillbaka?
Om du har anmält ditt barn till träning för en ny termin har du 14 dagars ångerrätt. Vi ger även ditt barn 1 provtillfälle, ovasett om barnet är gammal eller ny i föreningen. Om barnet väljer att sluta efter 1 tillfälle betalas 80 % av terminsavgiften tillbaka samt hela medlemsavgiften. Administrationsavgiften och licensen återbetalas inte. Om ditt barn har gått på träningen 2 gånger eller mer under temrinen återbetalas inget.
Har du anmält ditt barn till ett läger, extra träning, tävling eller liknande? Den anmälan är då binande och vi betalar inte tillbaka någon avgift. I vissa fall kopplat till läger KAN det finnas specifika avbokningsregler. Om så är fallet framgår det i anmälan.